What´s cooking

Vores mange REFOOD mærket medlemmer vil så gerne inspirere andre til at tage kampen op mod madspild. Dyk ned i vores grønne nyheder og bliv inspireret til, hvordan I kan bruge REFOOD mærket aktivt i hverdagen, men også hvordan I kan arbejde med at mindske madspild i jeres restaurant, kantine, hotel eller lignende.

DSC har netop indgået et nyt samarbejde med REFOOD mærket, hvor de med forskellige initiativer sætter stort fokus på madspild og affaldssorteringen i alle deres 17 shoppingcentre.

Alt for meget mad går til spilde, og alt for meget madaffald havner i de forkerte skraldespande. Derfor sætter vi i DSC nu stort fokus på madspild og affaldssortering i alle vores 17 shoppingcentre gennem forskellige initiativer. Det gør vi i samarbejde med REFOOD mærket, der arbejder for en mere bæredygtig fødevare- og servicesektor. Og alle vores centre er netop blevet REFOOD-certificeret.

”Vi ved, at madspild fylder meget for både vores lejere og kunder, og det gør det selvfølgelig også for DSC. Derfor vil vi gerne understøtte en nem og lettilgængelig adgang til affaldssortering, så vi sammen mindsker madaffald i vores centre og skaber bedre mulighed for genanvendelse,” siger Mireille Jakobsen, Head of ESG i DSC.

Det er forskelligt, hvilke initiativer de 17 shoppingcentre har taget i brug, men nogle af dem, der går igen, er, at alle butikker får tilbudt en affaldssorteringsløsning til madaffald, ligesom mulighederne for at kunne sortere madaffaldet i centrene generelt bliver forbedret for både lejere og besøgende. Derudover vil der også komme en oplysningskampagne, der skal hjælpe butikkerne med sorteringen.

For at sikre at det sorterede madaffald håndteres korrekt og kommer både samfundet og miljøet til gode, indsamler Daka ReFood både madaffald og brugt fritureolie fra de forskellige centre. Herefter renser de madaffaldet og gør det klar til at blive genanvendt til biogas, gødning og biodiesel.

”Vi er meget stolte af samarbejdet med DSC, der har påtaget sig et vigtigt ansvar ved at sætte fokus på madspild og genanvendelse til grøn energi. Med deres 17 shoppingcentre og mere end 200 spisesteder, har de skabt en enestående formidlingsplatform, der kan nå meget bredt ud i centrene,” siger Katja Juul Nielsen, marketingschef for Daka ReFood.
Om Danske Shoppingcentre:
DSC står for Danske Shoppingcentre, der blev etableret primo 2018 og er markedsledende i Danmark inden for shoppingcentre med 17 shoppingcentre fordelt over hele landet. Porteføljen har et samlet areal på ca. 850.000 kvm og driver omkring 1.100 lejemål i alt. Årligt besøges shoppingcentrene af flere end 68 millioner kunder.
DSC ejer følgende shoppingcentre: Aalborg Storcenter – Amager Centret – City2 – Copenhagen Designer Outlet – FRB.C. Shopping – Friis Shoppingcenter – Glostrup Shoppingcenter – Helsingør Bycenter – herningCentret – Hvidovre C – Ishøj By Center – Kolding Storcenter – Lyngby Storcenter – Nørrebro Bycenter – Randers Storcenter – SlotsArkaderne – VestsjællandsCentret.
Fakta om Daka Denmark:
Daka ReFood er en del af Daka Denmark, som afhenter og genanvender 140 tons affald hos DSC årligt. Madaffaldet omdannes til grøn energi, der sendes ud til de danske hjem, og til gødning – nok til at dyrke 228.000 kg gulerødder. Det svarer til ca. 20.000 danskeres årlige forbrug af gulerødder. Daka Denmark har i næsten 100 år været garant for sikker håndtering, men også bæredygtig recirkulering og genanvendelse af biprodukter fra landbruget og fødevareindustrien. Kort sagt arbejder Daka ReFood for at give naturens ressourcer tilbage.

I samarbejde med VisitVejle har Vejle Kommune netop udgivet “Håndbogen til en grønnere destination – en rejse vi tager sammen”. Det er en erhvervsguide til de vejlensiske erhvervirksomheder. der rådgiver dem i, hvordan de kan arbejde hen imod en mere bæredygtig og fremtidssikret virksomhed.

I den nye erhvervsguide finder virksomhederne i Vejle blandt andet en inspirationsguide til, hvordan de kan gentænke deres affald og hermed undgå madspild. Læs med her. Her nævner de blandt andet REFOOD mærkets mange madspildsinitiativer, som er inspireret af vores mange medlemmers store arbejde med at reducere madspild hver eneste dag!

GIVSKUD ZOO – ZOOTOPIA har tilmeldt sig ordningen for virksomheder og organisationer, der gerne vil bekæmpe madspild og arbejde mere for genanvendelse.

– Ressourcespild er et enormt problem for vores samfund, og derfor har vi nu tilmeldt os denne ordning, fordi vi mener, at det hjælper os til at styrke vores bæredygtige linje i parken. Det er dyrt og etisk forkert at smide en masse mad ud og bruge CO2 på produktion af noget, som bare havner i skraldespanden. Derfor sætter vi nu ekstra ind mod madspild, siger GIVSKUD ZOO – ZOOTOPIAs servicechef, Nicklas Ottosson Kanstrup.

Har søsat flere initiativer
REFOOD-mærket betyder, at man som virksomhed vælger nogle madspildsreducerende initiativer og forfølger dem. Derved får man en REFOOD-certificering, som viser, at man arbejder for at minimere madspild i virksomheden.

– Generelt arbejder vi for at minimere madspild både ”bagved” i vores fremstilling af mad og så ude blandt gæsterne. Vi har øget fokus på rigtigt indkøb, så vi køber ind i rette mængder alt efter behov. Vi vurderer også på størrelser på portioner mad ved vores spisesteder – er portionerne for store eller tilpas? Vi ser på, om der er bestemte madtyper, der smides ud. Og vores køkkenchef bruger råvarer på en kreativ måde og fuldt ud, så ressourcerne ikke går til spilde, forklarer servicechefen og tilføjer:

– Vi er kun lige blevet tilmeldt ordningen, så vi kan endnu ikke sige så meget om, hvordan det rykker ved forbruget her i parken. Men vi tager alle input ind og bruger dem konstruktivt for at sikre en mere bæredygtig retning.

Læs resten af artiklen på GIVSKUDs hjemmeside

Skal årets REFOOD-medlem være dig og din arbejdsplads?

REFOOD-mærkets aktører sætter ekstra fokus på de mange madhåndværkere, der hver dag gør noget ekstraordinært ved at reducere spild og øge genanvendelsen.

Vi kårer derfor Årets REFOOD-medlem i 2024.

Kåringen er sat i verden for at sikre kontinuerlig udvikling i branchen og hylde dem, der går forrest i udviklingen af deres holdbare praksis inden for reduktion af madspild og genanvendelse. Vores medlemmer fortjener anerkendelse for deres indsats.

Sådan deltager du/I:

Fortæl i ord og billeder, hvilke initiativer I har taget for at minimere spild og øge genanvendelsen i jeres køkken/virksomhed

  • Slå jeres fortælling op på jeres hjemmeside og/eller sociale medier og tag REFOOD mærket.
  • Send jeres fortælling til os på info@refoodlabel.dk

Jeres fortælling skal være os i hænde senest d. 27. april. Bestyrelsen i REFOOD mærket udvælger de tre bedste tiltag. Disse går videre til afstemning blandt alle vores medlemmer.

Vi glæder os til at se, hvad I finder på.

Hvad kan man vinde?

Vinderen vil blive kåret d. 7. maj 2024.

Præmien er en vildt lækker gavekurv fra små producenter, som kan deles mellem kollegerne. Desuden får vinderen et fysisk og digitalt diplom fra REFOOD mærket, som både kan hænges op og bruges på hjemmesiden.

REFOOD mærket sørger for en masse anerkendelse på de sociale medier og presseomtale.

Hvis du ønsker, at kåringen skal foregå på din arbejdsplads, møder vi gerne op til præmieoverrækkelse, kram og håndtryk.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtage gode råd og vejledning til at reducere dit madspild.

Del dine madspildshistorier med os

Har du nogle gode madspildshistorier, som du ønsker at dele med os og vores REFOOD mærkemedlemmer, er du meget velkommen til at kontakte os på info@refoodlabel.dk.

Journalistiske henvendelser kan koordineres med sekretariatet

Katja Juul Nielsen

Direktør i REFOOD mærket og Marketingchef for Daka ReFood.

Tlf. 41246464

kjn@daka.dk

LinkedIn