Bliv certificeret for jeres indsats mod madspild

REFOOD mærket henvender sig til alle virksomheder med en fødevareproduktion – restauranter, hoteller, storkøkkener, institutioner, kantiner og mange flere. Som medlem af foreningen kan I vise jeres kunder og samarbejdspartnere, at jeres virksomheder gør en forskel for at mindske madspildet i den danske fødevarebranche.

Et medlemskab af REFOOD mærket er helt GRATIS. Det kræver blot, at I vælger mindst tre madspildsreducerende initiativer blandt vores mange gode forslag, samt at I har en ordning for genanvendelse af madaffald hos en godkendt renovatør.

Sorter og genanvend madaffald

Sorter og genanvend madaffald

Vælg 3 eller flere initiativer

Vælg 3 eller flere initiativer

Fortæl det til kollegaerne

Fortæl det til kollegaerne

Sammen går vi viralt

Sammen går vi viralt

Få certifikatet

Få certifikatet

Få stickers til vinduerne

Få stickers til vinduerne

Branding på Sociale Medier

Branding på Sociale Medier

Jeres velkomstpakke

Når I er blevet certificerede medlem af REFOOD mærket, modtager I en velkomstpakke med klistermærker, REFOOD diplom, treatboxe og postkort, som I kan bruge til at synliggøre jeres indsats mod madspild overfor jeres gæster og kunder.

Derudover får I også REFOOD mærket som en digital fil, som kan synliggøre certificeringen på jeres hjemmeside, i nyhedsbrevet eller på menukortet.

Synliggør jeres indsats mod madspild med REFOOD mærket

| Stickers og fil |

Klistermærket bruger vores medlemmer blandt andet til at hænge i deres vinduesparti ved indgangen til deres restaurant, over buffeten i deres kantine, eller på kølemontren.

| Diplom |

REFOOD diplomet beskriver de madspildsreducerende initiativer, som I har tilsluttet jer. Derfor hænger vores medlemmer det oftest op, så det er synligt for både samarbejdspartnere, kunder og gæster, hvordan de arbejder med at reducere madspild.

| Treat-boxe |

Treatboxen er en erstatning for den typiske doggybag. På den måde kan I tilbyde jeres gæster at tage resterne af et dejligt måltid mad med hjem. På den måde kan du både reducere dig madspild, styrke din grønne profil, supplerer den gode kundeoplevelse og spare penge på affaldshåndteringen.

| Postkort |

REFOOD postkortet deler vores medlemmer ud til gæster og samarbejdspartnere, så de kan vise dem, hvordan deres madaffald bliver genanvendt til nye formål. De kan blandt andet placeres på disken eller i et stativ, så de er let tilgængelige.

På postkortet finder I informationer om, hvor stor en værdi madaffald egentlig giver.

| E-bog |

RETAKE YOUR FOOD WASTE er en e-bog med et nyt mindset og et konkret redskab til, hvordan du får bedre økonomi og mere bæredygtighed i dit køkken.

Bogen kan anvendes som inspiration i køkkenet og som et værktøj til internt at komme i gang med den grønne omstilling.

MADSPILDSINITIATIVER FRA REFOOD MÆRKET

REFOOD mærket henvender sig til alle virksomheder med en fødevareproduktion – restauranter, hoteller, storkøkkener, institutioner, kantiner og mange flere. Som medlem af foreningen kan I vise jeres kunder og samarbejdspartnere, at jeres virksomheder gør en forskel for at mindske madspildet i den danske fødevarebranche.

Et medlemskab af REFOOD mærket er helt GRATIS. Det kræver blot, at I vælger mindst tre madspildsreducerende initiativer blandt vores mange gode forslag, samt at I har en ordning for genanvendelse af madaffald hos en godkendt renovatør.

Inspiration til initiativer

  • Benytter lager- og indkøbsstyring til at reducere madspild

  • Donerer god overskudsmad til landmænd/dyr

  • Donerer god overskudsmad til hjælpeorganisationer

  • Fokuserer på at sælge sæsonvarer

  • Fremstiller fødevareemballage, som er madspildsreducerende

  • Giver ikke mængderabat på datofølsomme varer

  • Har små tallerkener i buffeten

  • kører interne konkurrencer blandt medarbejderne om at undgå madspild

  • Laver informationskampagner om madspild

  • Laver reduktionsmål for madspild

  • Opfordrer gæsterne til ikke at tage mere på tallerkenen, end de kan spise

  • Portionsanretter ved hjælp af vægt

  • Registrerer og monitorerer madspild

  • Sælger “skæve størrelser” frugt og grønt

  • Sælger datovarer til nedsatte priser

  • Tilbyder a la carte menu i stedet for buffet

  • Tilbyder dagens ret baseret på overskydende råvarer

  • Tilbyder doggybags til gæsterne

  • Tilbyder mindre portioner

  • Tilbyder mindre portioner til børn, frem for børnemenuer

  • Udnytter “skæve” fødevarer i fremstilling af produkter

Initiativer til kæder

  • Opfordrer aktivt egne medlemmer eller lejere til at blive medlemmer af REFOOD mærket

  • Opfordrer andre til at lade sig inspirere af REFOOD mærkets initiativer og arbejde med at stoppe madspild og støtte genanvendelse

  • Sikrer at egne medlemmer eller lejere har gode forhold til sortering af madaffald

  • Sikrer at egne medlemmer tilbydes en affaldsløsning til madaffald

  • Støtter egne medlemmer eller lejere i at sortere korrekt ved hjælp af oplysningskampagner og vejledninger på de nødvendige sprog
  • Oplyser bredt til offentligheden/centrenes kunder om arbejdet med at stoppe madspild og støtte genanvendelse

  • Hjælper egne medlemmer eller lejere med at definere forskellen på madaffald og madspild

Opfindsomme initiativer

  • Doggybags til medarbejdernes kæledyr

  • Har en aftale med Too Good To Go eller lignende

  • Lader medarbejderne tage rester med hjem fra buffeten

  • Har egen komposteringsløsning

  • Bruger kaffegrums, som gødning i restaurantens urtehave