Presseomtale

Nu er 800 spisesteder med i Refood

2. maj 2017 af Henrik Kongsgaard

Udviklingsbedrifter bliver præsenteret på generalforsamlingen

800 danske restauranter, cafeer, fødevareproducenter og institutioner er nu tilknyttet Refood-mærket, der kalder sig "Danmarks største sammenslutning mod madspild".

Selve certificeringen, som tydeliggør restaurations- og fødevarebranchens indsats mod madspild, fylder tre år, mens sammenslutningen Refood-mærket har været en forening i knap et år. Den første generalforsamling siden stiftelsen bliver holdt 15. maj på Axelborg i København.

En vigtig del af arbejdet i sammenslutningen består i udviklingsprojekter og vidensdeling blandt medlemmerne. Derfor vil nogle af årets mest spændende udviklingsbedrifter blandt foreningens stiftere, partnere og medlemmer blive præsenteret på generalforsamlingen, fortæller foreningen i en pressemeddelelse.

- Kantiner, restauranter og spisesteder er Danmarks frontløbere i kampen mod madspild, og mange køkkenprofessionelle har fået øjnene op for, at der er masser af penge at spare, når man først begynder at mindske madspild - og derved får man også større luft i budgettet til for eksempel økologiske råvarer, siger Selina Juul, bestyrelsesmedlem i Sammenslutningen Refood-mærket og stifter af Stop Spild Af Mad.

Hun peger på, at det store fokus på reduktion af madspild er en af grundene til at madspildet i Danmark er reduceret betragteligt gennem de seneste seks-syv år.

- Det betyder så samtidigt, at mange af de lavthængende frugter nu er plukket, og derfor skal der innovation og samarbejde til for at rykke yderligere på området. Sammenslutningen Refood-mærket er en af de platforme, hvor man som fødevareproducent har mulighed for at finde sparring og inspiration, nævner Selina Juul.

Se mere